2009년 8월 24일 월요일

SI, SM, ERP, EIP, EAI, CMMS, CRM, SCM, GW, KMS 란?

SI, SM, ERP, EIP, EAI, CMMS, CRM, SCM, GW, KMS 란?

1. SI (System Integration)
시스템 구성 요소들을 순차적으로 결합하여 하나의 전체 시스템을 구축하는 과정으
로 일반적인 전산 시스템 개발을 말합니다. 요즘은 Java나 .net 등을 많이 이용
하지요.

2. SM (System Management)
이미 만들어진 시스템을 유지보수 하는 일을 말합니다. 프로그램 수정이나 신규
프로세스를 구현하고 데이터 관리등 많은 일을 하게 됩니다. 쉽게 말해서 일반적
인 회사 전산실에서 하는 업무입니다.

3. ERP (Enterprise Requirement Planning)
조직 전반의 관리를 할 수 있도록 만든 시스템 이구요. 그 발전 과정과 내용은
아래의 링크에서 확인 하십시오.
http://kin.naver.com/browse/db_detail.php?dir_id=10102&docid=458280

Any software system designed to support and automate the business processes
of medium and large businesses. This may include manufacturing, distribution,
personnel, project management, payroll, and financials.
ERP systems are accounting-oriented information systems for identifying and
planning the enterprise-wide resources needed to take, make, distribute, and
account for customer orders. ERP systems were originally extensions of MRP II
systems, but have since widened their scope. An ERP system also differs from
the typical MRP II system in technical requirements such as relational
database, use of object oriented programming language, computer aided
software engineering tools in development, client/server architecture, and
open system portability.

4. EIP (Enterprise Information Portal)
쉽게 생각해서 아침에 출근해서 PC 켜서 특정 홈페이지에 들어가면 우리 회사에
관련된 모든 프로세스 중에 나와 관련된 프로세스를 한눈에 파악할 수 있도록
만든 프로그램이라고 생각하시면 됩니다.
자세한 사항은 아래의 링크를 참조하세요.
http://kin.naver.com/browse/db_detail.php?dir_id=113&docid=1273

In today's competitive and ever-growing market, it takes more than just
having various applications in the right place. To carry business
successfully, the most essential and needed element is to bring multiple
resources of enterprises and people together making them responsible,
accountable and traceable. Enterprise information portals connect multiple
types of users with differentiated and personalized access to applications,
functions, and information depending on the relationship they have with the
enterprise.

5. EAI (Enterprise Application Integration)
보통의 회사에서 전산실을 가보면 여러가지 시스템들이 운영되는것을 쉽게 볼 수
있습니다. 회계 시스템, 생산 현장 관리, 홈페이지, 외부 조달 구매 등등 이런 시
스템 들을 서로 연결 시켜 주는 시스템이라고 생각하시면 됩니다.
가운데 EAI 라는걸 두고서 서로 연결하는거지요.
자세한 사항은 아래의 링크를 참조하세요
http://kin.naver.com/browse/db_detail.php?dir_id=113&docid=305907

The use of middleware to integrate the application programs, databases,
and legacy systems involved in an organisation's critical business processes.

6. CMMS (Cumputerized Maintenance Management System)
설비관리시스템의 진보된 형태로 생각하시면 됩니다. 단순히 설비효율관리나 자재
관리만 하는것이 아니라 설비에 관련되어 경영현황에서 파악해야될 모든 내용을
담고 있는 시스템이라고 생각하시면 됩니다.
자세한 사항은 아래의 링크를 참조하세요
http://www.emaintec.com/business/business_02_2.html

7. CRM (Customer Relationship Management)
고객들의 성향이나 우리 회사와의 관계등을 관리하여 향후에 잘 활용하고자 만든
시스템입니다. 쉬운 예로 우리가 홈쇼핑에서 물건을 사기 위해서 전화를 화면 콜
센터 담당자의 컴퓨터 모니터에 자동으로 전화건 사람의 과거 구매이력과 반품
이력등이 뜨게 되어 있습니다. 그렇게 해서 고객 대응도를 향상 시키고 충성도를
높일 수 있지요.
자세한 사항은 아래의 링크를 참조하세요
http://kin.naver.com/browse/db_detail.php?dir_id=408&docid=4853

Enterprise-wide software applications that allow companies to manage every
aspect of their relationship with a customer. The aim of these systems is to
assist in building lasting customer relationships - to turn customer
satisfaction into customer loyalty.

8. SCM (Supply Chain Management)
직역을 하자면 공급망관리 입니다. 즉, 회사의 구매와 판매에 관련된 모든 내용을
정리하고 그 연관관계를 정립하여 관리함으로서 최적의 공급망 조건을 산출해 내어
비용을 절감하고 고객 만족을 최대로 하기 위해서 만들어진 시스템입니다.
자세한 사항은 아래의 링크를 참조하세요
http://www.supply-chain.org/

The term supply chain refers to the entire network of companies that work
together to design, produce, deliver, and service products. In the past,
companies focused primarily on manufacturing and quality improvements within
their four walls; now their efforts extend beyond those walls to encompass
the entire supply chain.

9. GW (Groupware)
쉽게 생각해서 회사 게시판과 전자 결재등을 하는 시스템입니다.
즉, 특정 Group 내의 커뮤니케이션을 원할히 하는 시스템이라고 할 수 있습니다.
요즘은 Groupware에서 좀 더 진보시켜 KMS로 팔고 다니는걸로 알 고 있습니다.

Software tools and technology to support groups of people working together on
a project, often at different sites.

10. KMS (Knowledge Management System)
지식관리시스템이라고 불려저서 뭔가 어려운 것이라 생각됩니다만, 간단히 축약
하면 회사에서 만들어지 문서들을 체계적으로 잘 불류해서 정리 할 수 있도록
하는 시스템이라고 할 수 있습니다.
언제 어디서 뭘 할려고 하는데 전에는 어떻게 했는지... 어떤 문서가 있었는지를
찾을 수 있도록 하는것이지요.
기존에는 DM (Document Management)라는 이름으로 불리우다가 GW의 기능을 흡수하
고 몇가지 철학을 보태서 KMS라고 불리웁니다.
http://kin.naver.com/browse/db_detail.php?dir_id=409&docid=17063

A distributed hypermedia system for managing knowledge in organisations.
KMS is a commercial system from Knowledge Systems, Inc. running on
workstations, based on previous research with ZOG at Carnegie Mellon
University.

댓글 없음:

댓글 쓰기